NNU rapport 19, 1997
Nationalmuseets Marinarkæologiske
Undersøgelser.
Indsendt af Christian Lemée.
Undersøgt af Niels Bonde
og Aoife Daly.
NNU j.nr. A7739
Dendrokronologisk undersøgelse af prøver fra FEM skibsvrag i og ved den oprindelige 'Grønnegaard Havn', Christianshavn.
Dette er anden rapport om dendrokronologiske undersøgelser af skibsvrag fra B&W Grunden'. Den første, (NNU rapport nr. 5, 1997) handler om vrag 1 og 2.
Vrag 3
Én prøve, Quercus
sp., eg, undersøgt. Dateret. Prøven havde splintved bevaret
og yngste bevarede årring er dannet i 1587 e.Kr. Fældningstidspunktet
for træet, som prøven stammer fra, er beregnet til ca. 1606
e.Kr.
Vrag 4
I alt er 10 prøver af Quercus
sp., eg, undersøgt. Otte dateret, heraf fire med splintved bevaret.
Undersøgelsen viser, at
prøverne 00654029 og 00654089 sandsynligvis stammer fra samme træ,
og bekræfter at 00654049 og 00654059 stammer fra ét træ
(se tabel 1).
Årringskurverne fra alle
otte daterede prøver (repræsenterende 6 træer) kan sammenregnes
til en middelkurve på 203 år, som dækker perioden 1380-1582
e.Kr.
Fældningstidspunkt for træerne, som prøverne stammer fra, er beregnet til ca. 1582 e.Kr. Denne datering må angive tidspunktet for bygningen af skibet.
Dendroproviniens?
Middelkurven (og prøverne
enkeltvis) krydsdaterer/ synkroniserer med grundkurver fra det nordlige
Tyskland (se tabel 2) og prøverne stammer sandsynligvis fra træer
fra disse områder. Synkroniseringsværdierne (t-værdier)
er dog for lave til nærmere at angive oprindelsesstedet/ proviniensen
for træerne, som prøverne stammer fra.
Vrag 5
I alt er 33 prøver undersøgt.
32 af Quercus sp., eg, og én af Pinus sp., fyr. 21
er dateret. En prøve (NMU 1484 X209) af Ulmus sp., elm er ikke undersøgt.
20 af egetræsprøverne
er dateret, hvoraf fem har splintved bevaret.
Undersøgelsen viser, at
prøverne 00655139 og 00655149 sandsynligvis stammer fra samme træ,
og at prøverne 00655289 og 00655199 sandsynligvis også stammer
fra ét træ.
Årringskurverne fra syv prøver
(00655029, 00655129, 00655139, 00655149, 00655169, 00655239 og 00655339
repræsenterende seks træer) passer sammen og kan sammenregnes
til en middelkurve på 201 år (00655M01), som dækker perioden
1434-1634 e.Kr.
Årringskurverne fra 4 andre
prøver (00655079, 00655199, 00655289 og 00655319 repræsenterende
tre træer) passer sammen og kan sammenregnes til en middelkurve på
245 år (00655M02), som dækker perioden 1368-1612 e.Kr.
En prøve fra en tidligere
undersøgelse af materiale fra B&W Grunden (NNU rapport nr. 1
1997), som nu antages at komme fra vrag 5, er også blevet inddraget
i nærværende undersøgelse. Prøven (21010109)
stammer fra et træ, som blev fældet ca. 1640 e.Kr. Årringskurven
fra prøven, som dækker perioden 15461634, opnår dog
ikke signifikante t- værdier ved en relativ sammenligning med årringskurverne
fra prøverne i denne undersøgelse. På grundlag af den
dendrokronologiske undersøgelse alene kan det ikke bestemmes, om
prøven stammer fra vrag 5.
Prøvens årringskurve
krydsdaterer/synkroniserer dog med de samme grundkurver, som kurverne fra
de øvrige prøver, der sikkert kan henføres til vraget.
På grundlag af dateringen
(ca. 1640) kan 21010109 godt stamme fra vrag 5.
Den ene prøve af fyrretræ (00655209) er også dateret. Prøven omfatter i alt 199 årringe, som dækker perioden 13971595. Prøven har ca. 60 splintår bevaret. Fældningstidspunktet for træet, som prøven stammer fra, er beregnet til tidligst ca. 1600 e.Kr. Antallet af årringe i splintved i fyrretræ varierer meget (normalt 20-50 årringe) men denne prøve har c. 60 bevaret, hvilket sandsynligvis dækker hele splintvedszonen. Kilen, som prøven stammer fra, er sandsynligvis et stykke genanvendt tømmer.
Ud fra en samlet vurdering af resultaterne kan det konkluderes, at tømmeret, som hovedparten af prøverne stammer fra, er fældet omkring 1644 e.Kr. Denne datering må angive tidspunktet for bygningen af skibet.
Dendroproviniens?
Kurven 00655M01 opnår de
bedste synkroniseringsværdier ved sammenligning med referencekurver
fra Niedersachsen i Tyskland. Seks enkelte prøver (markeret
med * i det følgende katalog), og den tidligere undersøgte
(21010109), som ikke krydsdaterer med kurverne fra de øvrige prøver
fra skibet, kan dateres enkeltvis ved brug af tyske grundkurver.
Kurven 00655M02 og kurverne fra
tre andre prøver (00655259, 00655269 og 0065527A) opnår de
bedste synkroniseringsværdier ved sammenligning med såkaldte
"kunstkronologier". Det indicerer, at noget af tømmeret i skibet
kan stamme fra træer, som har samme oprindelsesområde som det
materiale, der danner basis for kunstkronologierne. Disse er udarbejdet
på grundlag af årringsundersøgelser af malede egetræspaneler
(malerier), der i dag befinder sig i Tyskland, Nederlandene og England.
Oprindelsesområde for træet/tømmeret, som panelerne
er fremstillet af, er ikke fastslået dendrokronologisk for nærværende,
men træet antages at stamme fra områder i den østlige
del af det mellempolske fladland.
Skibet er bygget af tømmer, som stammer fra træer der har vokset i det nordlige Tyskland og områder i de Baltiske lande. Det er ikke muligt at indsnævre ét bestemt oprindelsessted for tømmeret.
Vrag 7
I alt er 17 prøver undersøgt.
15 af Quercus sp., eg, heraf fem dateret.
To prøver af Fagus sp.,
bøg, undersøgt. Prøverne omfattede 54 og 94 årringe.
Ikke dateret.
For egetræsprøverne
gælder, at tre af prøverne (00657019, 00657029 og 00657039)
passer sammen og kan sammenregnes til en middelkurve på 97 år
(00657M01), som dækker perioden 1441-1537 e.Kr.
Én prøve havde splintved
bevaret. Yngste bevarede årring er dannet i 1577 e.Kr. Fældningstidspunkt
for træet, som prøven stammer fra, er beregnet til ca. 1588
e.Kr. Denne datering må angive tidspunktet for bygningen af skibet.
Kurverne fra 00657139 og 00657149 krydsdaterer med en høj synkroniseringsværdi, hvilket indicerer, at de kan stamme fra samme træ. Kurverne kan sammenregnes til en middelkurve på 115 år. Det er dog ikke muligt at datere de to prøver.
Dendroproviniens?
De daterede kurver krydsdaterer/synkroniserer
med referencekurver fra det nordvestlige Europa. Synkroniseringsværdierne
er dog for lave til nærmere at angive oprindelsesstedet/proviniensen
for træerne, som prøverne stammer fra. Dette kan bl.a. skyldes
det lave antal daterede prøver.
Vrag 8
Otte prøver af Quercus
sp., eg, undersøgt. Syv dateret, heraf to med splintved bevaret.
Undersøgelsen viser, at
prøverne 00658029 og 00658039 sandsynligvis stammer fra samme træ.
Prøve 00658019 har splintved
bevaret, og yngste bevarede årring er dannet i 1724 e.Kr. Fældningstidspunktet
for træet, som prøven stammer fra, er beregnet til ca. 1738
e.Kr. Denne datering angiver sandsynligvis tidspunktet for bygningen af
skibet.
Én prøve (00658049)
må repræsentere en reparation af skibet. Denne prøve
har splintved bevaret, og yngste bevarede årring er dannet
i 1737 e.Kr. Fældningstidspunktet for træet, som prøven
stammer fra, er beregnet til ca. 1751 e.Kr.
Dendroproviniens?
Prøverne fra vraget er dateret
ved brug af referencekurver fra Tyskland. Synkroniseringsværdierne
er dog for lave til nærmere at angive oprindelsesstedet/proviniensen
for træerne, som prøverne stammer fra.
Vrag 3
00653019
spant
128 år heraf 1 med splintved.
1460-1587 e.Kr., ca. 1606 e.Kr.
Vrag 4
00654019
NMU 1478 X200 kølsvin
98 år, heraf 17 årringe
i splintved. 1480-1577 e.Kr., ca. 1580 e.Kr.
00654029
NMU 1478 X201 garnering
62 år, kun kerneved. 1453-1514
e.Kr., efter ca. 1534 e.Kr.
00654039
NMU 1478 X202 garnering
120 år, kun kerneved. 1380-1499
e.Kr., efter ca. 1519 e.Kr.
00654049
NMU 1478 X203 spant, samme træ
som X204
192 år, heraf 30 årringe
i splintved. 1391-1582 e.Kr., ca. 1582 e.Kr.
Samme træ som 00654059
00654059
NMU 1478 X204 spant, samme træ
som X203
173 år, heraf 27 årringe
i splintved. 1410-1582 e.Kr., ca. 1582 e.Kr.
Samme træ som 00654049
00654069
NMU 1478 X205 bordplanke - klædning
100 år, heraf 4 årringe
i splintved. Ikke dateret
00654079
NMU 1478 X206 klædning
67 år, heraf 2 årringe
i splintved. 1497-1563 e.Kr., ca. 1581 e.Kr.
00654089
NMU 1478 X207 klædning
77 år, kun kerneved. 1433-1509
e.Kr., efter ca. 1534 e.Kr.
00654099
NMU 1478 X208 køl
122 år, kun kerneved. 1446-1567
e.Kr., efter ca. 1587 e.Kr.
00654109
NMU 1478 X209 klædning
115 år, kun kerneved. Ikke
dateret
Vrag 5
00655019
* NMU 1484 X201 katspor
122 år, heraf 23 årringe
i splintved. 1523-1644 e.Kr., ca. 1644 e.Kr.
00655029
NMU 1484 X202 katspor
103 år, heraf 13 årringe
i splintved. 1532-1634 e.Kr., ca. 1641 e.Kr.
0065503A & B
NMU 1484 X203 katspor
55 år, heraf 10 årringe
i splintved. Ikke dateret
00655049
NMU 1484 X204 katspor
52 år, heraf 10 årringe
i splintved. Ikke dateret
0065505 A & B
NMU 1484 X205 katspor
79/72 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00655069
* NMU 1484 X206 stinner (stinger?)
183 år, kun kerneved. 1412-1594
e.Kr., efter ca. 1614 e.Kr.
00655079
NMU 1484 X207 garnering
159 år, kun kerneved. 1454-1612
e.Kr., efter ca. 1632 e.Kr.
00655089
NMU 1484 X208 garnering
87 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00655109
NMU 1484 X210 garnering
87 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00655119
* NMU 1484 X211 garnering
95 år, kun kerneved. 1514-1608
e.Kr., efter ca. 1628 e.Kr.
00655129
NMU 1484 X212 kølsvin
133 år, kun kerneved. 1476-1608
e.Kr., efter ca. 1628 e.Kr.
00655139
NMU 1484 X213 bundstok
142 år, heraf 32 årringe
i splintved. 1483-1624 e.Kr., ca. 1624 e.Kr.
00655149
NMU 1484 X214 bundstok
101 år, kun kerneved. 1465-1565
e.Kr., ca. 1624 e.Kr.
00655159
NMU 1484 X215 bundstok
57 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00655169
NMU 1484 X216 oplænger
181 år, heraf 13 årringe
i splintved. 1449-1629 e.Kr., ca. 1636 e.Kr.
00655179
NMU 1484 X217 oplænger
71 år, heraf 18 årringe
i splintved. Ikke dateret
00655189
NMU 1484 X218 bundstok
81 år, heraf 13 årringe
i splintved. Ikke dateret
00655199
NMU 1484 X219 klædning
184 år, kun kerneved. 1394-1577
e.Kr., efter ca. 1597 e.Kr.
00655209
NMU 1484 X220 kølbordskile
(Pinus sp., fyr)
199 år, heraf ca. 60 årringe
i splintved. 1397-1595 e.Kr., ca. 1600 e.Kr.
00655219
NMU 1484 X221 klædning
140 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00655229
NMU 1484 X222 klædning
219 år, heraf 2 årringe
i splintved. Ikke dateret
00655239
NMU 1484 X223 klædning
111 år, kun kerneved. 1434-1544
e.Kr., efter ca. 1564 e.Kr.
00655249
NMU 1484 X224 klædning
107 år, heraf 7 årringe
i splintved. Ikke dateret
00655259
NMU 1484 X225 klædning
119 år, kun kerneved. 1452-1570
e.Kr., efter ca. 1590 e.Kr.
00655269
NMU 1484 X226 klædning
65 år, kun kerneved. 1551-1615
e.Kr., efter ca. 1635 e.Kr.
0065527A
NMU 1484 X227 klædning
153 år, kun kerneved. 1364-1516
e.Kr., efter ca. 1536 e.Kr.
0065527B
NMU 1484 X227 (stammer fra et andet
træ)
39 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00655289
NMU 1484 X228 klædning
179 år, kun kerneved. 1398-1576
e.Kr., efter ca. 1597 e.Kr.
00655299
* NMU 1484 X229 klædning
76 år, kun kerneved. 1463-1538
e.Kr., efter ca. 1558 e.Kr.
00655309
* NMU 1484 X230 klædning
106 år, kun kerneved. 1391-1496
e.Kr., efter ca. 1516 e.Kr.
00655319
NMU 1484 X231 klædning
197 år, kun kerneved. 1368-1564
e.Kr., efter ca. 1584 e.Kr.
00655329
* NMU 1484 X232
? ? ?
127 år, heraf 3 årringe
i splintved. 1486-1612 e.Kr., ca. 1629 e.Kr.
00655339
NMU 1484 X371 køl
160 år, kun kerneved. 1448-1607
e.Kr., efter ca. 1627 e.Kr.
21010109
KBM1496, Felt II 56, skibsspant
(NNU rapport nr. 1 1997).
89 år, heraf 14 splintår.
1546-1634 e.Kr., ca. 1640 e.Kr.
Vrag 7
00657019
NMU 1490 X100 kimningsvæger
- Bilge stringer
78 år, kun kerneved. 1441-1518
e.Kr., efter ca. 1538 e.Kr.
00657029
NMU 1490 X101 kimningsvæger
63 år, kun kerneved. 1464-1526
e.Kr., efter ca. 1546 e.Kr.
00657039
NMU 1490 X102 kimningsvæger
85 år, kun kerneved. 1453-1537
e.Kr., efter ca. 1557 e.Kr.
00657049
NMU 1490 X103 klædningsplanke
- reparation ?
129 år, heraf 14 årringe
i splintved. Ikke dateret
00657059
NMU 1490 X104 klædningsplanke
104 år, heraf 18 årringe
i splintved. Ikke dateret
00657069
NMU 1490 X105 klædning
46 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00657079
NMU 1490 X106 klædning
62 år, kun kerneved. 1397-1458
e.Kr., efter ca. 1478 e.Kr.
00657089
NMU 1490 X107 klædning
78 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00657099
NMU 1490 X108 klædning
87 år, heraf 9 årringe
i splintved. 1491-1577 e.Kr., ca. 1588 e.Kr.
00657109
NMU 1490 X109 klædning
80 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00657119
NMU 1490 X110 klædning
75 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00657129
NMU 1490 X111 klædning
43 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00657139
NMU 1490 X112 klædning
111 år, kun kerneved. Ikke
dateret
Prøven stammer sandsynligvis
fra samme træ som 00657149
00657149
NMU 1490 X113 klædning
88 år, kun kerneved. Ikke
dateret
Prøven stammer sandsynligvis
fra samme træ som 00657139
00657159
NMU 1490 X114 klædning
83 år, kun kerneved. Ikke
dateret
00657169
NMU 1490 X115 køl - Fagus
sp., bøg
54 år ikke dateret
0065717A
NMU 1490 X116 2. Bordgang - Fagus
sp., bøg
94 år ikke dateret
Vrag 8
00658019
NMU 1494 X117 agterspejl
111 år, heraf 6 årringe
i splintved. 1614-1724 e.Kr., ca. 1738 e.Kr.
00658029
NMU 1494 X118 bordplanke
112 år, kun kerneved. 1563-1674
e.Kr., efter ca. 1701 e.Kr.
Prøven stammer sandsynligvis
fra samme træ som 00658039
00658039
NMU 1494 X119 bordplanke
111 år, kun kerneved. 1571-1681
e.Kr., efter ca. 1701 e.Kr.
Prøven stammer sandsynligvis
fra samme træ som 00658029
00658049
NMU 1494 X120 agterstævn
98 år, heraf 6 årringe
i splintved. 1640-1737 e.Kr., ca. 1751 e.Kr.
00658059
NMU 1494 X121 bordplanke
184 år, kun kerneved. 1516-1699
e.Kr., efter ca. 1719 e.Kr.
00658069
NMU 1494 X122 bordplanke
156 år, kun kerneved. 1537-1692
e.Kr., efter ca. 1712 e.Kr.
00658079
NMU 1494 X123 køl
33 år, heraf 9 årringe
i splintved. Ikke dateret
00658089
NMU 1494 X124 køl
87 år, kun kerneved. 1534-1620
e.Kr., efter ca. 1640 e.Kr.
NMU 1494 X125 bordplanke
<30 år. Ikke målt
Dendrochronological examination of samples from five shipwrecks in and by the former Grønnegård Havn', Christianshavn, Copenhagen.
This is the second report in the dendrochronological analysis of shipwrecks from B&W Grund'. The first (NNU rapport 5, 1997) deals with wrecks 1 and 2.
Wreck 3
One sample of Quercus sp.,
oak was examined and dated. The sample had sapwood preserved and the outermost
preserved tree-ring was formed in AD 1587. The felling date for the tree
from which the sample comes is estimated at c. AD 1606.
Wreck 4
In total 10 samples of Quercus
sp., oak were examined. Eight are dated, of which four have sapwood
preserved.
The analysis shows that samples
00654029 and 00654089 probably come from the same tree, and samples 00654049
and 00654059 are confirmed as coming from one tree.
The tree-ring curves from all dated
samples (representing 6 trees) are averaged to form a mean curve of 203
years, which covers the period AD 1380-1582.
The felling date for the trees
from which the samples come, is estimated at c. AD 1582. This would indicate
the dating of the building of the ship.
Dendroprovenance?
The mean curve (and the samples
singly) cross-date with reference chronologies from northern Germany. The
correlation values though, are too low to indicate more closely the place
of origin/provenance for the trees from which the samples come.
Wreck 5
In total 33 samples were examined.
32 of Quercus sp., oak, and one of Pinus sp., pine. 21 samples are dated.
One sample (NMU 1484 X209) of Ulmus sp., elm was not examined.
20 of the oak samples are dated,
of which five have sapwood preserved.
The analysis shows that the samples
00655139 and 00655149 probably come from the same tree and samples 00655289
and 00655199 probably also come from one tree.
The tree-ring curves from seven samples (00655029, 00655129, 00655139, 00655149, 00655169, 00655239 and 00655339 - representing six trees) match and are averaged to form a mean curve of 201 years (00655M01), which covers the period AD 1434-1634.
The tree-ring curves from 4 other samples (00655079, 00655199, 00655289 and 00655319 - representing 3 trees) match and are averaged to form a mean curve of 245 years (00655M02), which covers the period AD 1368-1612.
One sample from a former analysis
of material from the B&W' site (NNU rapport nr. 1 1997) which is now
presumed to come from wreck 5, is also included in this analysis. The sample
(21010109) comes from a tree which was felled in
c. AD 1640. The tree-ring curve
from the sample which covers the period 1546-1634, does not achieve significant
t- values in crossmatching with the tree-ring curves from the samples in
this analysis. On the basis of the dendrochronological analysis alone it
can't be determined as to whether the sample comes from wreck 5 or not.
Though it is noted that the sample's
tree-ring curve cross-dates with the same reference chronologies as the
curves from the majority of the samples which are definitely from the wreck.
On the basis of the dating result
(ca. 1640), 21010109 certainly could come from wreck 5.
The one sample of pine (00655209) is also dated. The sample contains 199 tree-rings which covers the period 1397-1595. The sample has c. 60 sapwood rings preserved. The felling date for the tree from which the sample comes is estimated to c. AD 1600 at the earliest. The number of tree-rings in sapwood in pine varies a lot (normally 20-50 tree-rings) but this sample has 60 preserved, which probably represents the whole sapwood zone. The wedge, which the sample comes from, is probably a bit of reused timber.
From an overall valuation of the results it can be concluded that the timber, which the majority of the samples come from, was felled around AD 1644. This would indicate the dating for the building of the ship.
Dendroprovenance?
The curve 00655M01 achieves the
best correlation values when compared with reference curves from Lower
Saxony in Germany. Six single samples (marked with * in the catalogue (danish
section above)), and the sample from the earlier analysis (21010109), which
does not cross-match with the curves from the other samples from the ship,
can be dated individually using German reference chronologies (see table
4).
The curve 00655M02 and the curves
from three other samples (00655259, 00655269 and 0065527A) achieve the
best correlation values when compared with so called art- historical chronologies'.
This indicates that some of the timber in the ship could come from trees
which have the same origin as the material which forms the basis of the
art-historical chronologies. These are derived from tree-ring analysis
of painted oak panels (paintings) which are today found in Germany, The
Netherlands and England. The place of origin of the wood/timber which the
panels are made of, is not established dendrochronologically at present,
but is taken to come from areas in the eastern part of the central Polish
flat land.
The ship is built of timber which comes from trees which have grown in northern Germany and regions in the Baltic countries. It is not possible to define one specific place of origin for the timber.
Wreck 7
In total 17 samples were examined.
15 of Quercus sp., oak of which five are dated.
Two samples of Fagus sp., beech
were examined. The samples contain 54 and 94 tree-rings. Neither are dated.
Of the dated oak samples, three
(00657019, 00657029 and 00657039) cross-match and are averaged to form
a mean curve of 97 years (00657M01), which covers the period AD 1441-1537.
One sample has sapwood preserved.
The outermost preserved tree-ring was formed in AD 1577. The felling date
for the tree which the sample comes from, is estimated at c. AD 1588. This
would indicate the dating for the building of the ship.
The curves from 00657139 and 00657149 cross-match with a high correlation value, which indicates that they could come from the same tree. The curves are averaged to form a mean curve of 115 years. It is not possible to date these two samples.
Dendroprovenance?
The dated curves cross-date with
reference curves from northwest Europe. The correlation values though,
are too low to indicate more closely the place of origin/provenance for
the trees from which the samples come. This is primarily due to the low
number of dated samples.
Wreck 8
Eight samples of Quercus sp.,
oak were examined. Seven dated, of which two have sapwood preserved.
The analysis shows that samples
00658029 and 00658039 probably come from the same tree.
Sample 00658019 has sapwood preserved
and the outermost preserved tree-ring was formed in AD 1724. The felling
date for the tree from which the sample comes, is estimated at c. AD 1738.
This indicates the probable dating for the building of the ship.
One sample (00658049) might represent
a repair of the ship. This sample has sapwood preserved, and the outermost
preserved tree-ring was formed in AD 1737. The felling date for the tree
from which the sample comes, is estimated at c. AD 1751
Dendroprovenance?
The samples from the wreck are
dated using reference curves from Germany. The correlation values though,
are too low to indicate more closely the place of origin/provenance for
the trees from which the samples come.