Nationalmuseets Marinarkæologiske Forskningscenter.
Indsendt af George Indruszewski.
Undersøgt af Niels Bonde, Aoife Daly, Orla Hylleberg Eriksen
og Tomasz Wazny.
NNU j.nr. A7949
Skibsvrag, "Charnowsko 1"
Skibet er et handelsskib med bordgange holdt sammen af små trænagler,
med mos som kalfatringsmateriale, samt T-formet køl (Crumlin-Pedersen,
1997).
Vraget var udgravet i 1957. Det blev fundet nord for Czarnowsko landsby, ved breden af Leba sø. Opbevares i dag på National Museum i Szczecin/Stettin (Indruszewski, se bilag).
16 prøver af Quercus sp., eg, er undersøgt, heraf 10 blev udtaget i 1998 (med numre som starter med 0088) og seks i 1986 (Filipowiak 1996) (numre starter med 066004). Fire af prøverne har splintved bevaret. Alle prøver er dateret.
På grundlag af den indbyrdes sammenligning af kurverne fra prøverne (se tabel 1) kan materialet deles i tre grupper. De høje t-værdier opnået henholdsvis indenfor to af disse grupper sandsynliggør at prøverne stammer fra kun to træer.
Kurverne kan sammenregnes til to kurver, som bedømmes til at repræsenterer to træer.
Kurverne 0088004A, 0088005A, 0088007A, 0088008A, 0088010A og 0660042A er således sammenregnet til 00881019 (træ 1).
Kurverne 0088001A, 0088002A, 0088003A, 0088006A, 0088009A, 0660043A, 0660044A og 0660046A er ligeledes sammenregnet til 00881029 (træ 2).
Kurverne fra alle 16 prøver, som repræsenterer fire træer, kan sammenregnes til middelkurven 0088M001 på 249 år, som dækker perioden 915-1163 e.Kr.
Korrigeres der for manglende splintved (idet 'normalsplintbredden' for nordtyske/danske træer er ca. 20 år) kan fældningstidspunktet for træerne, som prøverne stammer fra, beregnes til ca. 1175 e.Kr. Denne datering må antages som byggetidspunktet for skibet.
Dendroproveniens ?
Til dateringen af middelkurven 0088M001 er der brugt grundkurver for
egetræ fra omkring Østersøen (se tabel 2). Middelkurverne
kryds-daterer med kurver fra Jylland og Slesvig-Holsten samt middelkurven
fra skibsvrag "Charbrowo 1" (NNU rapport 47, 1999), som er fundet i samme
sø. t-værdierne er ikke signifikante til at indicere
proveniens for træerne, som prøverne kommer fra.
Splintstatistik Bonde upubl; 20 år+10/-5
0088M001 | |||
DENMARK | East Denmark | 9m230001 | 3.76 |
Jutland | 9m456781 | 4.53 | |
GERMANY | Schleswig-Holstein | dm100003 | 4.01 |
Weser | dm200004 | 2.59 | |
Lower Saxony | dm200005 | 3.04 | |
POLAND | Charbrowo 1 ship | 0090m001 | 4.34 |
Gdask-Pomerania | pm000004 | 3.53 | |
Elblag | pm000007 | 3.86 | |
SWEDEN | Mid Sweden | sm600001 | 2.74 |
Katalog
0088001a
planke 0101-0206 træ 2 210 år, heraf 7 år i splintved. 952-1161 e.Kr., ca. 1174 e.Kr. Træ 2, stammer sandsynligvis fra samme træ som 0088002A, 0088003A, 0088006A, 0088009A, 0660043A, 0660044A og 0660046A 0088002a
0088003a
0088004a
0088005a
0088006a
0088007a
0088008a
|
0088009a
Planke 0206-0705 træ 2 220 år, heraf 2 år i splintved. 937-1156 e.Kr., ca. 1174 e.Kr. Træ 2, stammer sandsynligvis fra samme træ som 0088001A, 0088002A, 0088003A, 0088006A, 0660043A, 0660044A og 0660046A 0088010a
0660041a
0660042a
0660043a
0660044a
0660045a
0660046a
|
CZARNOWSKO, POLANDThe Centre for Maritime Archaeology at the National Museum of Denmark.
Submitted by George Indruszewski.
Examined by Niels Bonde, Aoife Daly, Orla Hylleberg Eriksen and Tomasz Wazny.
NNU j.nr. A7949Shipwreck, "Charnowsko 1"
The ship is a cargo vessel with pegged planking, with luting of moss and with a T-shaped keel (Crumlin-Pedersen, 1997).The ship was excavated in 1957. It was found north of Charnowsko village on the banks of Leba lake. It is now housed in the National Museum in Szczecin/Stettin (Indruszewski, see appendix).
16 samples of Quercus sp., oak were examined, of which 10 were extracted in 1998 (with numbers which start with 0088) and six in 1986 (Filipowiak 1996) (numbers starting with 066004). Four of the samples had sapwood preserved. All samples are dated.
From the internal correlation of the curves from the samples (see table 1) the material can be divided into three groups. The high t-values achieved within two of these groups respectively, lead to the suggestion that the two groups represent only two trees.
The curves can be averaged to two curves, which are taken to represent two trees.
The curves 0088004A, 0088005A, 0088007A, 0088008A, 0088010A and 0660042A are thus averaged to 00881019 (tree 1).
The curves 0088001A, 0088002A, 0088003A, 0088006A, 0088009A, 0660043A, 0660044A and 0660046A are similarly averaged to 00881029 (tree 2).
The curves from all 16 samples, which represent four trees, are averaged to the mean curve 0088M001 of 249 years, which covers the period AD 915-1163.
Allowing for missing sapwood, in that normal sapwood width for north German/Danish oaks is circa 20 years, the felling date for the trees from which the samples come, is estimated at circa AD 1175 and this date can also be taken as the date for the building of the ship.
Dendroprovenance ?
In dating the mean curve 0088M001 master chronologies for oak from around the Baltic sea are used (see table 2). The mean curve cross-dates with chronologies from Jutland and Schleswig-Holstein, as well as the mean curve from the shipwreck "Charbrowo 1" (NNU rapport 47, 1999) which was found in the same lake. The t-values do not indicate the provenance for the trees, from which the samples come.Sapwood statistic Bonde upubl. 20 +10/-5